دانستنیها ی باحال

بیش از ۷۵دانستنی از سراسر جهان برای همه ی سنین

دانستنیها ی باحال

بیش از ۷۵دانستنی از سراسر جهان برای همه ی سنین

زنانی که باردار میشوند با هوش تر اند

زنانی که مادر می‌شوند، اغلب گلایه می‌کنند که کند ذهن شده‌اند. اما نتایج یک مطالعه جدید حاکی است که در واقع به دنیا آوردن نوزاد ممکن است آن‌ها را باهوش‌تر کند.

به گزارش سرویس پژوهشی این پژوهش نشان می‌دهد بر ماده خاکستری مغز زنان در هفته‌ها و ماه‌های پس از زایمان افزوده می‌شود و جالب این که مادرانی که کند ذهن‌ترین بوده‌اند، بیشترین حجم افزایش سلول‌های مغزی را تجربه کرده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند: تصور می‌شود تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری، مغز مادر را به بیشترین توانش نزدیک می‌کند تا وی امکان مقابله با چالش‌های پیش رو را داشته باشد. ضمن آن که کاستی‌های حافظه‌ای که نومادران دچارش می‌شوند، ممکن است با علت ساده‌تری یعنی کم خوابی، توضیح داده شود.

این یافته‌ها، نتیجه مطالعه کوچکی است که توسط انجمن آمریکایی روانشناسان چاپ شده و باورهای دیرینه‌ای که می‌گفت بارداری زن را کند ذهن می‌کند، به چالش می‌کشد.

عصب شناسان دانشگاه نامدار ییل در ایالات متحده مغز 19 تازه مادر را در هفته‌های پس از زایمان اسکن کردند. نتیجه نشان داد میزان ماده خاکستری سلول‌های مغزی که اطلاعات را پردازش می‌کند پس از سه تا چهار ماه از هنگام تولد نوزاد به میزان کم، اما قابل توجهی افزایش یافته است.

چنین تغییراتی در حالت عادی تنها پس از یک دوران یادگیری فشرده و یا پس از یک آسیب مغزی یا بیماری رخ می‌دهد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد